Hetényi Zsuzsa: Danyiil Harmsz színpadon
Hetényi Zsuzsa: Danyiil Harmsz színpadon – itt és most, nekünk, belénk
Titokban remélem, hogy Harmsz neve nem jelent már újdonságot, már ismerősen hangzik a világirodalom egyik első abszurd szerzőjének neve. Eddigi olvasói magyarul vagy a gyerekverseit (Negyvennégy pici pinty, Móra kiadó, 1974 és Holnap kiadó, 2014), vagy a 2013-as, rövid prózai műveiből válogatást közlő gyűjteményes kötetet (Esetek, Typotex kiadó) tarthatták kezükben. Magam is szoktam őt előadni itt-ott, de Harmszot régen felfedezte a magyar alternatív színház, én magam már tíz előadásról tudok: játsszák amatőrök és vizsgázó színművészetisek, szövegeit felolvassák monodrámaként és készült műveiből egy teljes órás rádiószínházi kompozíció is.
Ez utóbbiból nőtt ki a mostani RS9-ben látható zenés összeállítás, amelyet három olyan színész játszik, aki mintha erre született volna. A Krétakörös Katona László, a Pintér Béla társulatából és filmekből is ismert Roszik Hella, és Darvas Kristóf, aki a zenét is írta, és akit senkinek sem kell bemutatni, aki ismeri Budapest pezsgő és fanyar kulturális ízeit. A kabaré minden eszközét bevetik, hogy nevettessenek és a szórakoztatás köntösébe öltöztessék azt a pofont, amit kapunk az előadáson. Lenyűgöző, sodró, részegítő esemény – csak másnap követi macskajaj.
https://www.facebook.com/events/1964846210455226/
Bármely írót akkor ismerünk meg jobban, ha művei mögé el tudjuk képzelni egy kicsit az életét, a kort, amelyben élt, annak kultúráját –ld. itt: Harmsz életrajzát (Holmi 2012.4) http://www.holmi.org/2012/04/hetenyi-zsuzsa-nehany-szo-harmsz-eleterol
Harmsz az avantgárd közegében érett művésszé, írótársaival maga is rendezett összművészeti performanszokat – amíg lehetett. Jellemző műfajának rövid prózai írásait tekinthetjük, amelyet neveznek novellának, karcolatnak, etűdnek, de valójában egyik sem. Leginkább Örkény István egyperceseire emlékeztetnek, csak éppen nyersebb, éles abszurd.