Hét nap, minden szépítés nélkül

Előadás: 

Scherer Péter újra ifjúsági darabot rendez, a bemutató október 9-én lesz a B32-ben. A 7 nap című előadás egy iskolai zaklatás történetét dolgozza fel, mély emberismerettel, tűpontosan bemutatva a támadó, illetve az áldozat érzéseit és indítékait, a diákokhoz közel álló nyelven, sok humorral.

Scherer Péter és csapata, a Nézőművészeti Kft. az elmúlt évek során komplex ifjúsági programot épített fel, amelynek darabjai számos szakmai díjat nyertek el. Olyan súlyos témák kaptak bennük helyet, mint a kábítószer-használat (A gyáva), a családon belüli szexuális bántalmazás (Soha senkinek) vagy a tinédzserkori útkeresés („T”). A kamaszokat érintő társadalmi problémák mellett a repertoáron megtalálható A kézmosás fontosságáról című hiánypótló előadás is, amely szórakoztató módon gondolkodtat el a személyes higiéniáról. A sorból természetesen nem hiányozhat a rendhagyó irodalomóra sem: az Ady/Petőfi a „tananyaggá dermedt” költők hétköznapi, emberi oldalának bemutatásán keresztül beszél az irodalomról. Ebbe a sorba illeszkedik majd az új produkció, amely az iskolai zaklatás, vagyis a bullying kérdését veszi górcső alá.

A 7 nap koncepciója viszonylag egyszerű: Petra, a népszerű lány rászáll az egyik osztálytársára, a duci Emmára, és addig szekálja, amíg az meg nem alázkodik vagy össze nem omlik. Az igazi csavar, ami sok mindent megváltoztat: nemcsak az áldozat, de a zaklató szemszögéből is láthatjuk a történetet, jobban megismerve valós indítékait.

Jankovics Anna és Kőszegi Mária révén a hiteles, átélhető színészi játék lesz a fókuszban. Az átélhető színházi élményen át vezet az út a probléma intellektuális megértéséig, az érzékenyítésig. Ahogy a korábbi előadásokban, a 7 napban is több karaktert formál meg a két színész; ez lehetőséget ad a „filmes” technika alkalmazására, gyors váltásokra, lassú, kitartott képekre. A produkció felerősíti a főszereplő lányok személyes narratíváját, a kemény téma miatt itt is nagy szerepe lesz a humornak. Ez részben a formanyelvből következik, hiszen a szereplők reflektálnak a valóságos osztálytermi szituációkra, rövid interakciókat létesítenek a nézőkkel és a diákokkal. A történet vége drámapedagógai szempontból is fontos, hiszen azzal, hogy a helyzetet nem ábrázolja reménytelennek, cselekvő hozzáállásra sarkall.

Az olvasópróbától kezdve a csapattal dolgozik dr. Lénárd Kata pszichológus, aki szerint a darab alapjául szolgáló 7 nap című ifjúsági regény hitelesen mutatja be a zaklatás dinamikáját, a tradicionális és a cyber bullying pszichológiai hátterét, a zaklatás szereplőinek jellemvonásait, az okokat és a következményeket, valamint az agresszió megszüntetésének lehetséges módját. – Különösen alkalmasnak tartom a diákokkal való munkára, az intellektuális és érzelmi megértés, az empátia növelésére, és a „nem vagy egyedül”, „nem tabu”, „beszélj róla”, „ne hagyd, hogy így legyen– ne legyél kívülálló” üzenetek átadására –  emelte ki a szakértő.

Az előadást feldolgozó foglalkozás követi, ahol a nézők választhatnak, hogy a pszichológus szakértő vagy Szivák-Tóth Viktor drámapedagógus segítségével, irányított beszélgetésen vagy drámafoglalkozás keretében járják körül a felvetődő kérdéseket. Mivel a diákok esetében nagy az érintettség veszélye, az alkotók és szakértők kiemelt figyelmet fordítanak a kellő távolításra, vagyis tudatosítják a résztvevőkben, hogy mindez csak játék – bármilyen mélységet ér is el egy-egy foglalkozás, és bármilyen valóságosnak hat is –, amiből szabadon kiléphetnek, amiben szabadon változtathatnak az események sodrásán. A foglalkozások legnagyobb ereje épp e szabadság megélésében rejlik, mivel ezáltal tapasztalhatják meg, hogy a valóságban is képesek változtatni a dolgok állásán.

A bemutató után az alkotók iskolai tantermekbe viszik el a darabot, de a tervek szerint a 7 nap az idei színházi évadban a B32-ben is látható lesz, ahová nemcsak diákokat, hanem felnőtt nézőket is várnak a szervezők.